RWD, PWA i AMP – Najlepsze rozwiązania dla urządzeń mobilnych

PWA i AMP to ratunek dla powolnych i przeciążonych stron mobilnych. Wybierz technikę dopasowaną do potrzeb biznesu i zwiększ zadowolenie użytkowników.

Odkąd dostęp do smartfonów stał się powszechny, posiadanie responsywnej strony internetowej to standard. Rozwijające się trendy doprowadziły do powstania nowych rozwiązań, których wybór ściśle zależy od charakteru prowadzonej działalności.

Jeśli Twój biznes posiada już responsywną stronę www, to zastanów się nad alternatywnymi opcjami dostępnymi na rynku. Rozwinięciem RWD są technologie AMP i PWA, dzięki którym witryna może działać jeszcze lepiej i wydajniej na urządzeniach mobilnych. Natomiast, jeśli Twoja strona www nie działa poprawnie na smartfonach i tabletach, koniecznie poznaj każde z prezentowanych rozwiązań. Pomożemy Ci znaleźć odpowiednie.


Mobile-First Index i początki RWD

Już ponad 50% użytkowników przegląda internet na smartfonie. Google zauważyło zmieniający się trend i wyszło naprzeciw oczekiwaniom internautów wprowadzając Mobile-First Index, nadając responsywnym stronom priorytet w wyszukiwarce.

Dzięki RWD już na etapie projektu można dokładnie przemyśleć sposób wyświetlania witryny zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych.

Podczas pracy korzystamy z funkcjonalności wspieranych przez najpopularniejsze przeglądarki, dlatego nasze projekty wpisują się w standardy responsywnych stron internetowych. Realizujemy zlecenia w zgodzie z założeniami projektowania mobilnego, które służą zwiększeniu wydajności produkcji UX/UI.

Responsive Web Design (RWD)

Podstawowym założeniem RWD jest zaprojektowanie witryny internetowej, która będzie się poprawnie wyświetlała niezależnie od rozmiaru okna przeglądarki. Dlatego uniwersalność, będąca największą zaletą techniki projektowania RWD, stała się również jej wadą.

Tworząc stronę zgodną z tą metodologią, zależy nam na wyprodukowaniu witryny poprawnie wyświetlającej się na każdym rodzaju urządzeń. Wówczas w mniejszym stopniu kładziemy nacisk na dostosowanie niektórych jej elementów specyficznie pod dany rozmiar okna przeglądarki.


Dlaczego warto mieć responsywną stronę www?

Responsywne strony www są projektowane z myślą o wyświetlaniu na ekranach o różnej rozdzielczości. Dzięki temu nie musisz się martwić, że Twoja witryna straci użyteczność na wyświetlaczu innym niż desktop.

Największe wyszukiwarki internetowe promują RWD jako wiodącą technikę projektowania stron www. Rozwiązanie stało się standardem zarówno dla prostych stron internetowych, jak i rozbudowanych e-sklepów czy portali informacyjnych.


Progressive Web App (PWA)

PWA polega na stworzeniu strony www, która zachowuje się w sposób zbliżony do aplikacji mobilnej. Wykorzystanie nowoczesnych technik projektowania webowego pozwala stworzyć szybką stronę www, którą można pobrać na smartfona i przeglądać w trybie offline.


Dlaczego warto wybrać PWA?

PWA to atrakcyjne rozwiązanie dla właścicieli witryn chcących trafić z ofertą do szerokiego grona odbiorców oraz dla tych, którym zależy na zwiększeniu zaangażowania użytkowników. Witryna oparta na PWA pobiera się w formie zbliżonej do natywnej aplikacji mobilnej, dlatego z powodzeniem dopasowuje się do rozmiaru okna przeglądarki.

Witryna zapisuje się w pamięci urządzenia, co skutkuje przyspieszeniem jej działania. Wykorzystanie tego rozwiązania to dobry sposób na obniżenie współczynnika odrzuceń. Pamiętaj, że użytkownicy zwykle opuszczają witrynę bez przeglądania, kiedy ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy.

Ponadto, nie musisz się martwić o niekompatybilność “aplikacji” z różnymi systemami operacyjnymi. Strona w PWA posiada jeden kod źródłowy, który działa niezależnie od systemu.


SEO dla stron opartych na PWA

Do budowania strony opartej na PWA wykorzystuje się język JavaScript, który jest odczytywany zarówno przez Google, jak i Ask. Pozostałe wyszukiwarki mogą mieć problem z prawidłowym zrozumieniem skryptów.


Accelerated Mobile Pages (AMP)

AMP pozwala na szybkie wyrenderowanie statycznych treści na stronie www. Rozwiązanie zostało stworzone przez Google, a obecnie jest rozwijane w środowisku open source. Cała zawartość podstron jest przechowywana w chmurze dzięki Google Cache.



Dlaczego warto postawić na AMP?

W przypadku stron z dużą ilością contentu wykorzystanie AMP może się przyczynić do wzrostu zaangażowania odbiorców. Wówczas mniejszy współczynnik odrzuceń oznacza lepszą stronę www.

Postaw na AMP, jeśli prowadzisz serwis informacyjny lub jesteś właścicielem sklepu internetowego i zależy Ci na wzroście konwersji i zaangażowania użytkowników.


Podsumowanie

Responsywna strona internetowa stała się standardem. Google zwraca szczególną uwagę na to, jakie witryny pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Od 2018 roku obecność wersji mobilnej strony www jest konieczna do uzyskania wysokich wyników organicznych oraz sponsorowanych w Google Ads.

Obecnie możliwe jest utworzenie strony w oparciu o RWD, PWA i AMP. Istnieje szereg narzędzi, dzięki którym można wcielić pomysły w życie. Wybór rozwiązania zależy od budżetu, jakim dysponuje Twoja firma oraz od rodzaju prowadzonej działalności.