Platformy B2B i B2C – poznaj najważniejsze cechy
B2B czy B2C? Sukces w prowadzeniu platformy sprzedażowej zależy od podjęcia właściwych decyzji.
Można powiedzieć, że platformy B2B i B2C to dwie strony tej samej monety, ponieważ w każdym przypadku umożliwiają dokonanie transakcji handlowych. Obie formy prowadzenia sklepu są do siebie bardzo podobne, a subtelne różnice w ich funkcjonowaniu są widoczne dopiero, gdy zagłębimy się w oferowane możliwości.
Jak przebiega ścieżka zakupowa?
Budując platformę sprzedażową staramy się zrozumieć potrzeby klienta końcowego i stworzyć infrastrukturę umożliwiającą wygodne kupowanie. W przypadku B2B maksymalne uproszczenie zakupów polega między innymi na możliwości składania zamówień po numerze EAN lub SKU. Istnieją platformy, na których wystarczy wprowadzić określony kod albo samą końcówkę i przejść do kasy już z poziomu wyszukiwarki.
Staramy się tworzyć rozwiązania na podstawie obserwacji wielu platform, więc na bieżąco wyciągamy wnioski i wprowadzamy je u naszych klientów. Chcemy, aby wprowadzenie platformy B2B było dla Twojej firmy inwestycją, która w długim okresie wspomoże rozwój biznesu.
Ścieżki konwersji w B2C również muszą być proste i pozbawione wszelkich rozpraszaczy. Przykładowo, w momencie przejścia do kasy, ukrywa się górne menu, co minimalizuje szansę na to, że użytkownik wróci na początek procesu zakupowego i ostatecznie z jakiegoś powodu nie sfinalizuje transakcji.
Drobne różnice w przebiegu ścieżki zakupowej
Choć zarówno sklepy B2B, jak i B2C są nastawione na maksymalną sprzedaż oraz ułatwienie klientowi finalizacji zakupu, to w przebiegu ścieżki konwersji występują pewne różnice. W sklepach B2C zakupu najczęściej dokonują nie zarejestrowani użytkownicy.
W przypadku B2B zwykle nie ma tak swobodnego dostępu do platformy. Procedura rejestracji konta może obejmować przesłanie dokumentów potwierdzających wiarygodność potencjalnego kontrahenta, a dostęp do platformy uzyskuje użytkownik zaakceptowany przez administratora sklepu.
Decyzję o sposobie weryfikacji podejmujemy na etapie projektowania sklepu, aby wszystkie rozwiązania były ze sobą spójne i użyteczne zarówno dla osób obsługujących platformę, jak również dla klientów. Efektem tych działań będzie platforma pozwalająca właścicielowi weryfikować kto będzie miał dostęp do podglądu asortymentu i cen obowiązujących w sklepie.
Infrastruktura i wygląd platform B2B i B2C
W związku z maksymalizacją sprzedaży, właściciele platform B2B i B2C wykorzystują różne techniki pozwalające osiągnąć zadowalający wynik.
W przypadku sklepów B2C kluczową rolę odgrywa atrakcyjna prezentacja produktów zachęcająca użytkownika do zakupu. Podstawowym zadaniem dobrze zaprojektowanego layoutu jest skupienie uwagi kupującego.
Na platformie B2B szczególny nacisk kładzie się na użyteczność – szybkie dotarcie do interesującego produktu oraz możliwość zapoznania się ze szczegółowymi danymi. Kwieciste opisy funkcjonalności produktów zwykle zastępują tabelki ze szczegółową specyfikacją techniczną. Dodatkowo oferowane jest szerokie spektrum usług. Obok klasycznego handlu asortymentem, praktykuje się również up-sell w postaci szkoleń branżowych lub kursów z obsługi sprzedawanych produktów.
Choć właściciele obu platform inwestują środki w pozycjonowanie czy odpowiedni przekaz marketingowy pozwalający dotrzeć do szerszego grona odbiorców, to w przypadku B2B zdecydowanie większą rolę odgrywa sprzedaż bezpośrednia.
Wpływ platformy B2B na działania offline
Obie platformy to typowe sklepy internetowe, za pośrednictwem których możemy szybko dotrzeć do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Atrakcyjna prezentacja asortymentu, funkcjonalne opisy i szczegółowe fotografie produktowe pozwolą klientowi wybrać właściwy produkt.
Jeśli chodzi o platformy B2B – najlepsze z nich powstają w taki sposób, aby wspomagać pracę handlowców. Przedstawiciel podczas spotkania z klientem może użyć platformy do prezentacji produktu.
Często przedstawiciel handlowy jest powiązany z konkretnym kontem na platformie, co wiąże się z personalizacją ofert handlowych. Dobrze przygotowana platforma B2B to potężne narzędzie w rękach dobrego handlowca. Pozwala prezentować produkty, a także dostosowywać ofertę do potrzeb klienta. Daje możliwość konkurowania z innymi handlowcami nawet o kwoty rzędu kilku groszy na produkcie, co może mieć kolosalny wpływ na finalną wartość dużego zamówienia.
Systemy płatności w B2B i B2C
Płatność za zamówienie stanowi ostatni krok na ścieżce zakupowej i zwykle od niego zależy czy transakcja dojdzie do skutku. Współczesne platformy sprzedażowe muszą oferować użytkownikowi pełną paletę możliwości – BLIK, przelewy internetowe, przelewy tradycyjne czy płatności za pobraniem to część współczesnych metod płacenia za zakupy w internecie.
System płatności należy starannie dobrać do określonej platformy. W przypadku B2B oprócz standardowych modeli płatności istnieją leasingi, odroczone płatności czy kredyty kupieckie. W procesie ewolucji platform B2B nawet tego typu płatności zostały uproszczone.
Jedyną różnicą między B2B i B2C, jaką można wskazać w kontekście dokonywania płatności jest to, że w stosunku do klienta indywidualnego częściej stosuje się raty, a do biznesowego leasing.
Podsumowanie
Zarówno sklepy B2B, jak i B2C powstają, aby zaspokoić potrzeby konsumentów, dlatego podstawowym celem dobrze zaprojektowanej platformy sprzedażowej jest generowanie zysków.
Wysokiej jakości projekt zachowujący standardy użyteczności, wywrze pozytywny wpływ na doświadczenia klienta końcowego. Pamiętaj, że platforma sprzedażowa to przede wszystkim inwestycja, która w dłuższym horyzoncie czasowym pomoże Ci wpłynąć na zwiększenie bazy klientów i osiągnąć zadowalające zyski z prowadzenia działalności.
Umów się z nami na darmowa konsultację, a chętnie pomożemy Ci w zbudowaniu dobrze konwertującej i wydajnej platformy sprzedażowej, która stanie się pomostem między Twoimi działaniami offline i online.