Mobile First Index vs RWD – strona na urządzenia mobilne
Coraz więcej osób korzysta z internetu na urządzeniach przenośnych. Dostosuj swoją witrynę do użytkowników mobilnych, a zwiększysz konwersję.
Jesteśmy coraz bardziej mobilni
Najnowsze badania Gemius/PBI pokazują, że w listopadzie liczba internautów w Polsce wyniosła ogółem 28 mln. Z komputerów osobistych i laptopów skorzystało 23,3 mln osób, a z urządzeń mobilnych 23,4 mln. Po porównaniu wyników z 2018 r. okazuje się popularność smartfonów i tabletów stale rośnie. Wzrost wykorzystywania urządzeń mobilnych potwierdza także raport Omnicommerce 2018. Prognozy głoszą, że już w 2021 r. ponad połowa wszystkich sprzedaży w e-commerce będzie generowana właśnie z poziomu mobile.
Wnioski? Dostosowanie strony pod standardy “małych ekranów” jest szalenie istotne. Poniżej omawiamy dwa rozwiązania, dzięki którym zwiększysz ruch z urządzeń mobilnych.
Mobile First Index
Dosłownie: “telefon pierwszy”. Termin mobile-first odnosi się do procesu projektowania strony internetowej. Zakłada, że pracę rozpoczyna się od stworzenia wyspecjalizowanej mobilnej wersji witryny, a dopiero później w oparciu o nią, powstaje prostsza wersja desktopowa. “Co nam to daje”? Otrzymujemy profesjonalną stronę www, która jest zoptymalizowana i bardzo szybko się ładuje. Szablon (UX), jak również dostępne na stronie funkcje są precyzyjnie dostosowane pod wymagania użytkowników mobilnych.
Rozwiązanie Mobile-first kładzie szczególny nacisk na zadaniowość
– widoki pozbawione są zbędnych “dodatków” i koncentrują się na ściśle określonych celach.
Ma to na celu przyspieszenie procesu konwersji, a Internautom ułatwia poruszanie się po stronie (uproszczona ścieżka konsumenta).
Strona responsywna (RWD)
Rozwiązanie jest bardziej uniwersalne i zakłada zaprojektowanie witryny według zasad RWD (Responsive Web Design). Co powinieneś wiedzieć? Responsywność jest dziś w cenie – ponieważ sprawia, że strony automatycznie dostosowują się do różnych wielkości ekranów. Użytkownicy mogą więc korzystać z tabletów, smartfonów, laptopów, czy telewizorów – i na każdym urządzeniu otrzymają pożądany przez Ciebie wygląd treści.
Strona responsywna samoczynnie adaptuje się do standardów urządzeń przenośnych. Odsłania możliwość swobodnego zarządzania treścią, a zmiany wprowadzane w CMS są widoczne zarówno dla odbiorców stacjonarnych, jak również mobilnych. Zapowiada się idealnie, prawda? Pamiętaj jednak, że uniwersalność rozwiązania wiąże się z pewnymi kompromisami, które należy przedyskutować z zespołem tworzącym projekt graficzny.
Mobile First Index czy RWD?
Zastanawiasz się, które rozwiązanie jest lepsze? Cóż, przy wyborze pomiędzy Mobile-first a RWD, powinieneś kierować się przede wszystkim potrzebami swoich odbiorców. Dużo zależy od tego, co sprzedajesz i kto jest Twoją grupą docelową. Czy użytkownicy szukają produktów/usług, które oferujesz przede wszystkim z urządzeń mobilnych, ponieważ zaspokajają one ich “spontaniczne” potrzeby? Czy złożenie zamówienia wymaga od nich dłuższego zastanowienia i przeanalizowania większej liczby czynników? Jak myślisz, w jakim kontekście Twoja strona stanowi odpowiedź na zapotrzebowania klienta?
Postaraj się więc określić prawdopodobieństwo zrealizowania zakupu Twoich usług/produktów przez użytkowników mobile. Jak to zrobić? Jako agencja radzimy wykorzystać w tym celu profesjonalne narzędzia, takie jak Google Analytics lub Google AdWords. Dzięki nim zanalizujesz, skąd pochodzi ruch w Twojej witrynie i dowiesz się, z jakich urządzeń najczęściej korzystają Twoi klienci. Nie polegaj wyłącznie na intuicji – dokładnie zbadaj zachowania swoich klientów i wyjdź naprzeciw ich oczekiwaniom.
Morał krótki i w branży znany… Dbając o użytkowników mobilnych, dbasz o rozwój Twojej firmy. Zależy Ci na wdrożeniu najkorzystniejszego rozwiązania dla biznesu, w którym działasz? Zapraszamy do współpracy 🙂 Sprawdzimy dla Ciebie “co w trawie piszczy” i zaproponujemy najlepsze opcje.